Startersadvies & -formaliteiten

Een eigen zaak starten? Best niet zonder professioneel advies!

Als de ondernemerskriebels toeslaan…

Een sterk business idee, ondernemerstalent, ambitie, passie en een stevige motivatie? Dan is een eigen zaak starten zeker het overwegen waard. Alleen houdt zelfstandige worden natuurlijk wel enkele risico’s in. Om die risico’s tot een absoluut minimum te beperken en een eigen zaak te starten met maximale kans op slagen, kan u best fiscaal-juridisch startersadvies inwinnen. Bij Accountantskantoor Helon in Lokeren bijvoorbeeld. Onze ervaren startersadviseurs geven een woordje uitleg bij de wettelijke verplichtingen, de mogelijke keuzes en begeleiden u desgewenst ook bij de administratieve oprichtingsformaliteiten.

De typische startersvragen

Startende zelfstandigen zijn meestal nog niet vertrouwd met alle facetten van accountancy en fiscaliteit en toch moeten ze al meteen belangrijke beslissingen nemen. Eenvoudige vragen met complexe antwoorden moeten worden beantwoord en de gemaakte keuzes hebben doorgaans verstrekkende gevolgen op lange termijn. Wij adviseren in verstaanbare taal bij alle ondernemersvragen waarmee startende zelfstandigen geconfronteerd worden.

  • starten als zelfstandige in bijberoep of in hoofdberoep?
  • eigen concept of via een bestaande franchise formule?
  • starten met eenmanszaak of vennootschap oprichten?
  • welke vennootschapsvorm en bedrijfsstructuur kiezen?
  • professioneel businessplan laten opstellen of zelf doen?
  • hoe de oprichting, kosten en investeringen financieren?
  • hoeveel loon uitkeren en wat met personenbelasting?
  • zelf boekhouden of een boekhoudkantoor inschakelen?
  • en nog vele andere fiscaal-juridische startersvragen…

Startersformaliteiten

Een eigen zaak starten brengt ook wat papierwerk met zich mee. Afhankelijk van de gekozen vennootschapsvorm moet u bijvoorbeeld een notariële oprichtingsakte en een financieel plan laten opmaken, bankattesten voorleggen, de oprichting laten publiceren in het Belgisch Staatsblad enz… Ook deze wettelijke startersadministratie kan u desgewenst aan de Helon accountants overlaten zodat u zich helemaal kan toeleggen op uw eerste verkopen.

  • aanvraag ondernemingsnummer
  • opmaken statuten vennootschap
  • coördinatie met notaris voor akte
  • publicatie in Belgisch Staatsblad
  • financieel plan laten opmaken
  • aansluiting bij sociaal secretariaat
  • sectorspecifieke administratie (bv. registratie aannemer, FAVV, …)
  • opstarten boekhouding

Zin om te starten?

Zet vandaag nog de eerste stap en maak een afspraak bij accountantskantoor Helon in Lokeren. Tijdens een vrijblijvend kennismakend gesprek bespreken we uw toekomstplannen en lichten we toe welke meerwaarde onze startersservice daarvoor kan leveren.

MAAK EEN AFSPRAAK